Road Bike, Cycling Forums banner

SRAM Force Cassette 10-36

1 reading
987 views 33 replies 10 participants last post by  mmccaslin1957  
#1 ·
Hallo,

Gisteren heb ik mijn ketting op mijn fiets vervangen (dezelfde lengte als mijn oude ketting). Op de 5e en 6e versnelling (beginnend vanaf de kleinste) slipt hij elke keer bij het toepassen van kracht.

Ik denk dat de versnellingen goed zijn afgesteld, er is geen gerammel, alles loopt soepel. Zou het dus kunnen dat mijn cassette versleten is?

Alvast bedankt!
Image

Image

#2 ·
Op de 5e en 6e versnelling (beginnend met de kleinste) slipt hij elke keer als er kracht wordt uitgeoefend.
Zou het dus kunnen dat mijn cassette versleten is?
Ja, dat is het duidelijke teken dat je cassette versleten is. Vooral de versnellingen die je het meest gebruikt.

Hoeveel mijlen/km heb je op de cassette?

#3 · (Edited)
Ja, het is gebruikelijk dat uw ketting overslaat op een versleten cassette. Op de foto's lijken veel van de tanden zeer duidelijke onregelmatigheden in hun vorm te hebben.

De beste en gemakkelijkste manier om de algehele levensduur van uw aandrijflijn te verlengen, is door de ketting schoon en gesmeerd te houden en deze te vervangen
Ja, dat is het duidelijke teken dat uw cassette versleten is. Vooral de tandwielen die u waarschijnlijk het meest gebruikt.

Hoeveel mijlen/km heeft u op de cassette?
Ja. Bovendien is het overslaan na het vervangen van een ketting heel gebruikelijk, omdat de nieuwe ketting niet overeenkomt met het profiel van de versleten tandwielen.

#4 ·
Veel van de tandjes op je cassette zien er merkbaar en onregelmatig versleten uit, vooral op de 5e en 6e tandwielen die je noemt. Als je dit kunt zien bij een snelle visuele beoordeling, is de kans groot dat je cassette al een tijd geleden vervangen had moeten worden.

De eenvoudigste manier om de algehele levensduur van je aandrijflijn te verlengen, is door ervoor te zorgen dat je ketting schoon en gesmeerd blijft en deze te vervangen wanneer deze ~0,5% slijtage bereikt. Dit is op de lange termijn zuiniger, omdat het slijtage aan duurdere onderdelen bespaart.

#10 ·
Het is het beste om de kettingbladen te vervangen bij het doen van de cassette. Als de ketting buiten de specificaties ging, zou hij beide verslijten. Als je de kettingbladen niet verandert, zul je extra stress op de nieuwe ketting leggen en dit zal leiden tot een kortere levensduur en sneller terug naar af.

#11 ·
Beste is om de kettingbladen te vervangen bij het doen van de cassette. Als de ketting buiten de specificaties ging, zou hij beide verslijten. Als je de kettingbladen niet verandert, zul je extra stress op de nieuwe ketting leggen en dit zal leiden tot een kortere levensduur en sneller terug naar af.
Fout. Een verlengde ketting zal uw cassette en kettingbladen voortijdig verslijten. Versleten tandwielen of bladen zullen een ketting niet voortijdig verslijten als ze nog niet overslaan.

#22 ·
Ik weet vrij zeker dat als je een 50w spinner bent, je ketting minder zal slijten dan die van een 500W sprinter. Duh!
Correct. Maar je hebt het helemaal mis over het veranderen van kettingbladen wanneer je de cassette verandert. Ik heb nog NOOIT een kettingblad gehad dat ook maar in de buurt kwam van de slijtage van een cassette. Ik haal meestal ongeveer 15.000 mijl per cassette en 60.000 mijl per kettingblad.

#21 · (Edited)
@MNRick en @jta,

Jullie zitten aan twee uitersten. 25.000 mijl is een uitschieter, en je moet iets goed doen als je je ketting zo lang kunt laten meegaan zonder je cassette en kettingblad te vernielen.

De slijtage richtlijn van 0,5% is maar een getal? Hoe meet je 0,5%? Zelfs de Park Chain Checker registreert ongeveer 0,25-0,5% als de ketting gloednieuw is. Ze zeggen dat je hem moet vervangen als hij 1% aangeeft. Maar als ik dat gereedschap had geloofd, had ik mijn ketting al lang vervangen voordat hij het nodig had. De bescheiden liniaal vertelde me dat hij tot 8.000 mijl nog steeds in orde was. Dus ik heb de ketting toen vervangen. En raad eens? Hij schakelt nog steeds perfect in alle versnellingen!

• Like
Reactions: jta
#27 ·
@MNRICK en @jta,

Jullie zitten aan twee uitersten. 25.000 mijl is een uitschieter, en je moet iets goed doen als je je ketting zo lang kunt laten meegaan zonder zowel je cassette als je crankstel te vernielen.

De richtlijn van 0,5% slijtage is slechts een getal. Hoe meet je 0,5%? Zelfs de Park Chain Checker registreert ongeveer 0,25-0,5% als de ketting gloednieuw is. Ze zeggen dat je hem moet vervangen als hij 1% aangeeft. Maar als ik die tool had geloofd, had ik mijn ketting al lang vervangen voordat het nodig was. De nederige liniaal vertelde me dat hij tot 8.000 mijl nog steeds oké was. Dus ik heb de ketting toen vervangen. En raad eens? Hij schakelt nog steeds perfect in alle versnellingen!
Bedankt – ik ben behoorlijk praktisch/proactief met onderhoud en vervang kettingen gewoon als ze tussen de 0,5 en 0,75% zijn bij fietsen met versnellingen en 1% bij single-speed kettingen. Ik heb nooit de moeite genomen om de kilometerstand van mijn kettingen, cassettes en kettingbladen bij te houden, maar zal dat nu wel gaan doen. Ben benieuwd naar andere datapunten.

Over CX en het woedende kettingwieldebat gesproken, ik herinner me dat hij in een bericht zei dat hij in 40 jaar fietsen nog nooit een versleten kettingwiel op een racefiets heeft hoeven vervangen en vreemd genoeg heb ik het gevonden. Zie bericht 3:
https://www.roadbikereview.com/threads/chain-ring-life.367627/ Ahem, duriel?

Hilarious, hij bekritiseerde de OP voor het posten in het verkeerde subforum, maar gaf hem tenminste krediet voor het missen met slechts één. Moest in een goed humeur zijn.

#28 ·
Ik heb nog nooit een kettingblad vervangen, ik denk niet eens dat ik een cassette heb vervangen vanwege slijtage.
In het CX-geval deed hij dat niet omdat hij de hele fiets verving. Net als de racefietsen van het raceteam worden ze elk jaar vervangen. Dus ... hun situatie is niet hetzelfde. Voor mij en CX heb ik gewoon nooit lang genoeg op één fiets gereden om hem af te slijten, of ik verving cassettes voor heuvels, of kreeg een nieuwe fiets. Ik heb een hoofd racefiets maar kreeg elke 2-4 jaar een nieuwe, ik heb 24 jaar oude fietsen, maar dat zijn speciale dagfietsen, niet mijn reguliere rit.
Ik heb geen wetenschappelijke gegevens over de slijtage van een kettingblad, alleen vaardigheden voor technische analyse. Ik sta open voor alle actuele gegevens als iemand die kan vinden, behalve ... gekke Joe denkt dat je gek bent!

#29 · (Edited)
Ik heb nog nooit een kettingblad vervangen, ik denk niet eens dat ik een cassette heb vervangen vanwege slijtage.
In het CX-geval deed hij dat niet omdat hij de hele fiets verving. Net als de racefietsen, die worden elk jaar vervangen. Dus ... hun situatie is niet hetzelfde. Voor mij en CX heb ik gewoon nooit lang genoeg op één fiets gereden om hem af te slijten, of ik verving cassettes voor heuvels, of kreeg een nieuwe fiets. Ik heb een hoofd racefiets, maar kreeg elke 2-4 jaar een nieuwe, ik heb 24 jaar oude fietsen, maar dat zijn speciale dagfietsen, niet mijn reguliere rit.
Ik heb geen wetenschappelijke gegevens over de slijtage van een kettingblad, alleen vaardigheden voor technische analyse. Ik sta open voor alle actuele gegevens als iemand die kan vinden, behalve ... gekke Joe vindt je gek!
De kern van CX's bericht was dat kettingbladen lang niet zo snel slijten als kettingen en cassettes. Hetzelfde geldt voor de andere berichten en vrijwel alle andere threads en tutorials die ik over het onderwerp heb gezien. Dus, je hebt geen wetenschappelijke gegevens om je punt te bewijzen, maar iedereen anders is een "gekke Joe"?
Er moet een geheime samenzwering zijn om al deze mensen te beletten hun waarheden over kettingbladslijtage te vertellen.

#30 ·
Nou, de gekke Joe is hier nog niet verschenen, maar ik weet zeker dat hij dat binnenkort zal doen.
Zoals ik postte, ging het om gedachten over wat er werkelijk met het kettingwiel gebeurt. Nu, meer gedachten, zeg dat je typisch 16 mph rijdt in je 23/50 versnelling; gebaseerd op dat zou je kettingwiel in ongeveer 2 cassettes verslijten op basis van de verhouding. Maar de cassette heeft meer versnellingen, maar nogmaals, men verslijt er echt maar 2 of 3 van. Maar realistisch gezien, voor jou en mij, omdat we geen profniveau zijn, zouden ze waarschijnlijk nooit verslijten, we doen niet echt de kracht.