Road Bike, Cycling Forums banner

Nul Een?

32K views 14 replies 9 participants last post by  Coot72  
#1 ·
Waar staat de Dedaccia Zero Uno buizenlijn in de Dedaccia-lijn en waarmee is deze te vergelijken in de lijnen van andere fabrikanten? Is het redelijk licht voor staal? Hoeveel gewichtsverschil zou er, alles in aanmerking genomen, zijn tussen een Zero Uno frame en het lichtste beschikbare staal voor een frame van 55 cm? Bedankt.

#3 ·
Doug, Roland Della Santa vertelde me dat de Zero Uno de lichtste en beste van de RONDE niet-warmtebehandelde buizen was die hij kon krijgen...en die nodig waren voor een frame met lugs.

Ze zijn de top van de "ronde" buis, de EOM-buizen zijn gevormde buizen voor TIG-lassen/filet solderen.

Suzy krijgt Zero warmtebehandelde dubbel butted handgeplukte buizen voor haar fiets.

Ik weet dat je net als wij op de markt bent. Hij is er een om te overwegen. Bekijk deze post.

Voor de goede orde, Roland bouwt Suzy's fiets met een carbon vork (dat wilde hij niet!) en schat dat hij een 55 cm "race" fiets kan bouwen voor net onder de 3,4 pond (hij heeft het gedaan).

http://www.serotta.com/forum/showthread.php?s=&threadid=974

#4 ·
Pegoretti Palosanto

Op het oude forum zei iemand dat Dedaciai Zero Uno een andere bijnaam is voor SAT 14.5. Ik heb een Pegoretti Palosanto maat 54 die is gemaakt van SAT 14.5. Hij weegt 3,7 pond zonder vork of headset (1" balhoofdbuis, trouwens). Rijdt als een droom, zeer comfortabel, zoals een Colango Master X Light, maar klimt iets beter. Voelt lichter aan dan hij is. Ik wou dat ik meer tijd had om erop te rijden.

#5 ·
enkele cijfers over deda staal

Enkele cijfers die ik vond in een lijst die ik had liggen:

. Deda EOM 16.5: gepatenteerd microgelegeerd staal met laag koolstofgehalte, 220 ksi ultieme sterkte
. Deda Zero: 18MCDV6 microgelegeerd warmtebehandeld, > 203 ksi
. Deda Zero Uno: 18MCDV6 microgelegeerd, > 174 ksi
. Columbus Ultrafoco: Thermacrom, 77-205 ksi
. Columbus Foco: Thermacrom, 77-205 ksi (het verschil zit in de butting-technologie)
. Columbus Zona/EL/Max/Genius/Nemo: e.a., Nivacrom, 170 ksi
. Columbus Neuron/Brain: e.a., Cyclex, 127 ksi
. Reynolds 853: gepatenteerd aan de lucht hardend warmtebehandeld, 180-210 ksi
. True Temper OX Platinum: gepatenteerd superthermophiel aan de lucht hardend warmtebehandeld, 150-217 ksi
. Easton Scandium: gepatenteerde scandium/aluminiumlegering, 90 ksi
. Easton 7005 Ultralight: 7005-T6, 65 ksi
. Titanium 3 Al / 2.5 V: 100 ksi

Verdere info:

http://www.sanobike.com/dedacciai.htm

Ik hoop dat dit helpt!

#7 ·
SAT 14.5 is warmtebehandeld Zero

Zero Uno is een zwaardere versie van Zero.

Ik heb een Deda SAT 14.5 custom. TIG-gelast met gevormde boven- en onderbuizen. Ik heb het nooit gewogen, maar ik herinner me dat Deda het gewicht van een buizenset van 1.380 gr. voor een frame van maat 54 aangeeft. Dit zou de trapas, verbindingsmaterialen, uitvaleinden, andere aanlasonderdelen en wat de bouwer ook gebruikt om de zadelpenbout vast te houden, uitsluiten.

Het verschil tussen SAT 14.5 en EOM 16.5 is de dikte van zowel de butted als de non-butted gebieden. De sectie over buizen op de Deda-website geeft momenteel alleen de verschillende afmetingen, profielen en butting van de buizensets, en de sectie over staal is al een paar jaar niet meer bijgewerkt.

FWIW, ik was (fiets is total loss verklaard bij een ongeluk, vandaar de verleden tijd) erg blij met de buizenset, toen ik de ruwe buizen bij de bouwer inspecteerde en het vergeleek met Columbus Foco. Ik gebruikte het met een carbon vork, dus ik heb geen ervaring met Deda stalen vorken. Ik kan me niet voorstellen dat het veel zou verschillen van Reynolds, Columbus of Ishiwata die ik heb gereden. Het werd opgebouwd tot een heel mooi frame, het soort dat je vergat tijdens het rijden.

Een andere reden om Deda-staal te nemen, geen technische, is dat je niet veel mensen zult zien die Deda-stalen frames rijden, laat staan ​​customs.

#8 ·
Ja

geeker said:
Deda SAT 14.5 is een warmtebehandelde versie van COM 12.5. Dus SAT 14.5 is vergelijkbaar met Deda Zero, wat de HT-versie van Zero Uno is.
Ik weet niet zeker of de butting profielen zijn veranderd toen Dedacciai de namen veranderde, maar COM 12.5 lijkt op ZeroUno en SAT 14.5 lijkt op Zero.

Wat betreft de verschillen tussen Zero en ZeroUno, Zero is iets dunner met kortere butten. Het eindresultaat is dat een Zero frame lichter maar flexibeler zal zijn, ervan uitgaande dat dezelfde buisdiameters worden gebruikt.

Ik heb een gelugde 54 cm gelugde ZeroUno frame dat net geen 4 lbs weegt. Een TIG'ed versie zou ongetwijfeld iets minder wegen. Goed spul.

Ed

G
#10 ·
Ik heb een ZerUno-fiets met Campy Chorus en ben er dol op - ik heb ook een stalen vork (Sintementa) van ZeroUno op de fiets - het is een prachtige klassieke stalen fiets - rijdt als een droom, absorbeert de weg en je kunt er de hele dag op rijden.

De enige keer dat het ruw wordt - en ik denk dat elke fiets dat zou doen - is wanneer ik dom word en de Fotezzas oppomp tot 145 PSI, dan schudt het de vullingen uit mijn tanden.

Maar bij een redelijke 110 -120 - prachtige fiets. Ik weet dat er een gewichtsverschil is met andere materialen, maar ik hou van staal en voor dat extra pondje sla ik een week lang het toetje over.

#11 ·
Zero Uno, hard?

Mijn Zero Uno-fiets, fillet gelast, oversized ronde buizen, lijkt me hard, in vergelijking met zijn tweeling, een exacte kopie in 753 OS-buizen. Ik heb nu een carve carbon vork gemonteerd, moet de fiets nog in elkaar zetten en hoop er volgende maand mee te kunnen rijden. Ik hoop ook op een merkbare verbetering!

#12 · (Edited)
Filet gelast 753?

t5rguy said:
Mijn Zero Uno fiets, filet gelast, oversized ronde buizen, lijkt ruw voor mij, in vergelijking met zijn tweeling, een exacte kopie in 753 OS buizen. Ik heb nu een carve carbon vork gemonteerd, moet de fiets nog in elkaar zetten en hoop er volgende maand mee te rijden. Ik hoop ook op een merkbare verbetering!
ZeroUno hoofdbuizen zijn gebutted .8/.5/.8 mm met korte butts. Sommige buizensets gaan tot .4 mm in het midden, wat de rit soepeler maakt, maar flexibeler in de trapas.

Wat betreft een filet gelast 753 frame, dit gaat in tegen het Reynolds beleid van "alleen zilver solderen" voor deze buizenset. 753 is een old school legering die zijn sterkte bereikte door warmtebehandeling. Het probleem met deze buizenset is dat hij een groot deel van zijn sterkte verliest als hij wordt gesoldeerd met iets anders dan zilver (zilver soldeertemperaturen zijn lager dan messing solderen of lassen). Zilver solderen vereist het gebruik van lugs, en zeer nauwsluitende lugs; de speling moet ongeveer 2,5 keer de dikte van een mensenhaar zijn. Hoewel sommige bouwers filet gelaste frames maken met zilver soldeerlegeringen, fronsen de lassing engineers op dit type verbinding omdat er micro-scheuren ontstaan in de filets als de soldeerklomp hard wordt.

Kortom, een messing filet gelast 753 frame zal verzwakte buizen hebben door hitte, terwijl een zilver filet 753 frame micro-scheuren in de filets zal hebben. In beide gevallen niet goed.

Sorry dat ik je frame afkraak, maar ik dacht dat deze info interessant zou zijn om te delen. Als ik jou was, zou ik de frameverbindingen goed in de gaten houden om er zeker van te zijn dat ze niet scheuren en je op je oor zetten.

Succes.

Ed

#13 ·
753-filet solderen

Dit is zorgwekkend! Maar slechts een beetje. Ik heb deze fiets nu 9 jaar, nooit problemen mee gehad, alleen maar plezier tijdens het rijden. Hij heeft me afgelopen zomer op mijn oor gezet (om precies te zijn op mijn elleboog), maar dat wijt ik aan de enorme hobbel in de weg die ik op de een of andere manier niet heb opgemerkt.
Serieus, ik zal de soldeerverbindingen met een vergrootglas bekijken, om er zeker van te zijn; en als ik de bouwer, Dave Lloyd, te pakken kan krijgen, zal ik dit probleem aan hem voorleggen.

Ik hoop dat de reeds verzwakte verbindingen niet verantwoordelijk zijn voor de soepele rit!

#15 ·
Ik hou van zero uno

Ik heb een landshark gebouwd met zero uno. Het was gebouwd om redelijk stijf te zijn in de trapas, maar de rit is soepel. Ik was aangenaam verrast de eerste keer dat ik uit het zadel een steile heuvel opging. De trapas was solide en gaf een lekker gevoel. Ik denk dat zero uno de juiste weg is, tenzij je een specifieke behoefte of wens hebt. Het verschil in framegewicht zou waarschijnlijk maximaal 0,5 pond zijn tussen verschillende stalen buizen voor een goed ontworpen frame.

Coot